23.09.2014 - Funderings nyhedsbrev
Geotekniske boringer – en nødvendig sikkerhed
Når nye bygninger, jernbanestrækninger eller metrolinjer skal projekteres, er det vigtigt, at der er styr på de geotekniske og hydrogeologiske forhold.
Tæt samarbejde skaber tillid
”Aarsleff Fundering udfører geotekniske og hydrogeologiske boringer og arbejder tæt sammen med både rådgivere og bygherrer omkring de geotekniske undersøgelser. Vi deltager også gerne i projekteringsfasen, hvor vi med vores erfaringer inden for geoteknik kan være med til at afgøre, hvilke undersøgelser der skal udføres, og antallet af boringer i et område”, fortæller Kristian Klinge, sektionsingeniør i Aarsleff.
Tætte længerevarende samarbejder skaber en gensidig tillid til glæde for både Aarsleff og rådgivere. Gennem næsten 15 år har Rambøll benyttet Aarsleff som boreentreprenør til geotekniske og hydrogeologiske undersøgelser. ”Aarsleffs boremandskab er kvalificeret og har alle de certifikater og sikkerhedskurser, der er nødvendige for at løse alle tænkelige opgaver. Derudover er bevidstheden omkring kvalitet og omhyggelighed i borearbejdet tydeligvis tungtvejende. Vores ingeniører og Aarsleffs borefolk er løbende i dialog, og det sikrer værdifulde oplysninger og i sidste ende et godt grundlag for god rådgivning for vores kunder”, udtaler Rami Hammami, afdelingsleder i Rambøll omkring samarbejdet med Aarsleffs geosektion.
Aarsleff Fundering har desuden et godt samarbejde med Metroselskabet omkring danmarkshistoriens mest omfattende geotekniske undersøgelse til dato. Siden 2007 har vi i forbindelse med etableringen af metroen udført flere hundrede boringer i den københavnske kalkholdige undergrund, og vi er netop nu i gang med at udføre boringer vedrørende planlægningen af Sydhavnsafgreningen, ligesom vi også er involveret i udvidelsen af Cityringen.
Derfor er geotekniske boringer så vigtige
Geotekniske boringer giver blandt andet svar på undergrundens sammensætning og jordens samlede bæreevne. Det er af betydning, når vi senere skal udregne, hvor mange pæle der skal rammes forud for et byggeri. Derudover viser prøverne, om jorden er forurenet og dermed skal behandles med særlige hensyn. Undergrunden i København er af en særlig beskaffenhed med et kalklag i mellem 6 og 16 meters dybde. Kalklaget indeholder 10-25 % flint, som giver uregelmæssigheder i kalkens hårdhed. Det var nødvendigt at kortlægge disse uregelmæssigheder, inden metrolinjens kæmpe boremaskiner kunne gå i gang.
”I forbindelse med de geotekniske boringer udfører vi ofte også hydrogeologiske undersøgelser, hvor vi kortlægger grundvandsforholdene med henblik på interimskonstruktioner og permanente konstruktioner og en eventuel grundvandssænkning – som vi også udfører. Vi undersøger blandt andet, hvor dybt grundvandsspejlet står, mængden af grundvand og tilstrømningen af grundvand til området”, afslutter Kristian Klinge fra Aarsleff.