19.02.2015 - Funderings nyhedsbrev
Borede pæle – en oplagt løsning til dyb fundering i byerne
Dybder på op til 71 meter, diametre på op til 2.800 millimeter og en kraft, som ikke lader sig slå ud af københavnerkalk. Aarsleff Funderings nyeste boremaskine er klar til at tilbyde kunderne borede pæle som en alternativ løsning, når de traditionelle metoder ikke kan anvendes.
De byggerier, der opføres i centrum af vores største byer, bliver stadig dybere. Vi bygger parkeringskældre i flere etager i 25 meters dybde og anlægger bassinledninger 16 meter under jorden. Høje kvadratmeterpriser i byerne og kraftige regnskyl forårsaget af klimaforandringer, som sætter vores kloaksystemer under pres, betyder, at såvel biler som regnvand parkeres bedst dybt under jorden.
Når vi skal dybt uden vibrationer
”De stadig større dybder betyder ofte, at vores traditionelle løsning med en spunset byggegrube ikke er mulig, enten på grund af ekstremt hårde jordbundsforhold, højt vandindhold og krav om tæthed, eller fordi omgivelserne ikke tåler rystelser”, fortæller Jan B. Hockerup, sektionsdirektør i Aarsleff Fundering.
Behovet har for alvor vist sig igennem det sidste års tid. I sommeren 2013 investererede Aarsleff Fundering i to boremaskiner, som altså nu suppleres med en tredje og endnu stærkere maskine.
”Vi tror på, at der kommer flere opgaver, hvor krav til dybde, tæthed, støj og vibrationer gør løsningen med borede pæle attraktiv. Med tre maskiner i Danmark kan vi mobilisere hurtigt og samtidig tilbyde en løsning, som er konkurrencedygtig både teknisk og økonomisk”, forklarer Jan B. Hockerup og sammenligner blandt andet med udførelse af slidsevægge, hvor fx udgifterne til anstilling gør slidsevægløsningen dyr.
Københavnerkalk – ingen hindring
Aarsleff Funderings nyeste boremaskine er en Bauer BG39V og er altså noget større end de to boremaskiner, som det seneste år blandt andet har haft travlt på Aarsleffs egne projekter i Hvidovre, dels med adgangsskakte til en bassinledning ved Damhusåen og dels på en fire kilometer lang tunnelstrækning på den nye København-Ringsted-bane.
”Akkurat som vores to andre store boremaskiner benytter vores nye Bauer ’kelly-metoden’, hvor man nedbringer og løbende tømmer et foringsrør og dernæst placerer armering og udstøber med beton. Maskinen er ekstrem stærk og kan udføre borede pæle i diametre på op til 2 meter og under specielle forhold endda helt op til 2,80 meter. Samtidig er den så kraftfuld, at fx hård københavnerkalk ikke er en hindring”, lyder det afslutningsvis fra Aarsleff Fundering.