13.09.2016 - Funderings nyhedsbrev
Elevatorskakte på Københavns Hovedbanegård
Aarsleff Fundering er frem mod efteråret 2016 i gang med et både spændende og udfordrende projekt på Københavns Hovedbanegård, hvor vi etablerer seks små næsten identiske elevatorskakte på seks af Hovedbanegårdens perroner. De nye elevatorer skal forbinde perronerne med den københavnske metro, som fra 2019 får et stop på Hovedbanegården.
Den ellers simple opgave med etablering af seks identiske 4,5 x 6,5 meter skakte blev alligevel en udfordring blandt andet fordi, at alt vores arbejde skal udføres om natten eller i weekenderne i faste sporspærringsperioder, og alt vores udstyr skal køres ind via sporet. Det stiller store krav til både planlægning og koordinering, for vi kan ikke sådan uden videre forlænge vores arbejder, hvis noget pludselig driller – når den planlagte sporspærring ophører, så skal vi være væk fra sporene.
Projektet på Hovedbanegårdens perroner udføres i et samarbejde mellem Aarsleff Fundering og Aarsleff Rail A/S.
Spændende, men også udfordrende
Tre af siderne i byggegruberne udføres med Silent Piler, der presser spunsen på plads, på grund af sporene og Hovedbanegårdens fredede bygninger. Den sidste side af alle skakterne bliver udført med en Movax, der er en spunsvibrator monteret på en gravemaskine. Fordelen med en Movax er, at den både kan tage fat om spunsen i toppen og fra siden, så man ikke skal afsætte ekstra halvanden meter over spunsen. Meget praktisk når vi arbejder under tag inde på Hovedbanegården.
”Den helt stor udfordring ved projektet er ikke pladsforholdene men de korte udførelsesperioder, oftest 56 timers sporspærringsperioder fra fredag aften til søndag nat. Med tilrignings- og afrigningstid af vores Silent Piler, åbning/lukning af byggepladsen og flytning af kørestrøm, der stjæler cirka seks timer af vores tid i hver ende, så efterlader det os ikke med meget tid til at presse spuns. Og det er her, at grundig planlægning og koordinering bliver guld værd”, fortæller Karoline Baandhøj, projektleder i Aarsleff Fundering.
Efter lidt opstartsvanskeligheder på perron 1 og 2, så kunne gentagelseseffekten ses på de efterfølgende perroner, hvor alle vores arbejder forløb efter planen, så hver enkelt elevatorskakt kunne etableres på kun to weekender.
Revideret udførelsesmetode
Byggegruberne var foruddefineret som svejste stræk i tre niveauer. Og sådan blev den første byggegrube også etableret. ”Men en vandtæt membran og nedskæring af et svejst stræk er noget af en udfordring. Derfor blev vores afdeling Design & Engineering sat til at regne på, om der var mulighed for en boltet løsning. Efter aftale med bygherren blev løsningen, at vi ændrede det svejste stræk til et boltet stræk, så vi stort set kunne undgå skæring tæt på membranen”, fortæller Karoline Baandhøj.
I forbindelse med udtænkningen af den nye løsning fandt Design & Engineering desuden ud af, at det nederste stræk helt kunne udelades. Et ekstra plus ved et boltet stræk er desuden, at det kan genbruges fra perron til perron, hvilket sparer tid i et i forvejen tidsmæssigt presset projekt, som trods de mindre udfordringer indtil nu forløber efter tidsplanen og forventes afsluttet til efteråret 2016.