07.10.2016 - Funderings nyhedsbrev
Installation af lange offshore-rør i Limfjorden
Ude i Limfjorden mellem Mors og Salling er vi i gang med at sikre den over 1.700 meter lange bro over sundet mod påsejling. Opgaven udføres for Vejdirektoratet, der har identificeret Sallingsundbroen som en af fire statsveje over fjorde og sunde, der er dårligt beskyttet mod påsejlinger. Derfor etablerer Per Aarsleff A/S et stykke fra broen to store betonklodser, der hver måler 16 meter i længden, 27 meter i bredden og 6 meter i højden, og som skal stikke to meter op over vandet. De kræver et stærkt fundament, der blandt andet består af 36 offshore-rør med længder på 40-50 meter og en vægt på cirka 50 tons. Men hvordan installerer man dem midt ude i sundet?
Skærpede krav til rør
For Aarsleff Fundering begyndte projektet allerede tilbage i november 2015, hvor den store udfordring bestod i at identificere de rette rør til opgaven. Med en nødvendig længde på 40-50 meter samt installation under vand var kravene skærpede. Samtidig regnes hele projektet fra bygherren som en brokonstruktion, hvilket i sig selv indebærer særlige krav. Løsningen blev fundet hos en hollandsk grossist, der hentede rør i Kina, hvor vi selv førte tilsyn med produktionen. Rørene blev sammensvejset i Holland og sejlet til Aalborg, hvorfra de blev sejlet videre til Sallingsund på en forsyningsflåde.
Vi transporterede ni rør af sted ad gangen svarende til rør til et halvt fundament. Det passede med, at vores Funderings-medarbejdere kunne tømme flåden og installere rørene, imens flåden vendte tilbage til Aalborg for at hente næste sending. Under rørinstallationerne var vi – som i projektet generelt – meget afhængige af vejrforholdene. Især da transporten skulle passere den såkaldte Løgstør-rende i Limfjorden. Vi var dog heldige med vejret og oplevede ikke megen spildtid.
Stærkt materiel og stor erfaring
Aarsleff Fundering brugte en måned på installationen af rørene i ren produktionstid. Det indebar, at en stor kran skulle samles og rigges til samt placeres på flåden og trækkes ned til Sallingsundbroen. Her blev de lange, tunge rør forsigtigt løftet af kranen og nøje placeret i vandet, hvor vi installerede dem med egen vibrator, inden de med en hydraulisk hammer blev rammet til færdig topkote seks meter under vand. Der var meget lav tolerance på, hvor meget rørene måtte afvige fra dette mål samt i forhold til deres hældning. Med det rette materiel og gunstige geotekniske forhold lykkedes det at holde rørene klart inden for tolerancerne på begge parametre.
Derudover har Aarsleff Fundering til opgaven trukket på erfarne formænds værdifulde viden omkring arbejde på vandet, ligesom Aarsleffs Design & Engineering-afdeling har været involveret. Blandt andet omkring design af en interim konstruktion, en såkaldt rammeleder, med henblik på at få indmålt og placeret rørene sikkert. Også omkring de fysiske arbejdsmiljøforhold på platformen har der været stor fokus på sikkerhed og planlægning i forbindelse med håndteringen af de massive offshore-rør midt ude på sundet.
Hele projektet udføres i et konstruktivt og værdiskabende one company-samarbejde, hvor vi udnytter synergien mellem interne kompetencer inden for vandbygning og fundering. Funderingsarbejderne på projektet er nu afsluttet, og den samlede konstruktion forventes at stå klar sidst på året. Det er Aarsleff Anlæg & Byggeri, der færdiggør skibsstødssikringen af Sallingsundbroen.