På Kalvebod Brygge i København har Per Aarsleff A/S udført byggegruben til et af Danmarks største OPP-projekter (Offentlig-Privat-Partnerskab) nogensinde. Det skete i underentreprise for A. Enggaard A/S, der for Bygningsstyrelsen etablerer et 40.000 kvadratmeter stort kontorbyggeri med yderligere 20.000 kvadratmeter kælder. Byggeriet skal efter planen stå klar med udgangen af 2018.
Byggegruben bød på flere udfordringer undervejs og indebar flere specialløsninger skabt i One Company-samarbejde mellem afdelingerne Fundering og Anlæg & Byggeri med assistance fra Design & Engineering.
Fjernvarmekanal nær spunslinjen
Udgangspunktet var en traditionel opgave med design og etablering af en spunsbyggegrube på 400 meter i omkreds. Flere faktorer gjorde imidlertid løbende opgaven til en utraditionel en af slagsen. I første ombæring fordi der langs den ene side af byggegruben – ud mod Kalvebod Brygge – lå en eksisterende fjernvarmekanal i drift blot 30 centimeter fra den estimerede spunslinje. Da Fundering begyndte at vibrere spunsen i, kunne vi på målingerne hurtigt se, at der kom så store sætninger, at vi måtte stoppe arbejdet.
Forskellige løsningsmodeller blev efterfølgende vurderet, inden vi besluttede at udføre forboringer med en af Aarsleffs store Kelly-boremaskiner. Med eget materiel til rådighed kunne vi heldigvis løse udfordringen og lave en fuld forboring og udstøbning med DIWA-MIX – en cementbaseret slurry med en konsistens lig det udborede ler og meget lav permeabilitet (og dermed vandtæt). Herefter kunne spunsen placeres nænsomt med minimale sætninger til følge. Denne løsning blev designet i tæt samarbejde med Aarsleffs egen Design & Engineering-afdeling. Samtidig blev en løsning med rammede betonpæle tæt på fjernvarmekanalen erstattet med borede fundamenter, ligeledes for at minimere sætninger.
Grundvandssænkning for to
En anden stor udfordring opstod, da vi skulle udføre en grundvandssænkning. Her stod Fundering for prøvepumpninger og udførelse af et anlæg med reinfiltration. Imidlertid var der lige ved siden af Aarsleffs område et andet bygværk i forbindelse med metrobyggeriet, og her skulle man også udføre grundvandssænkning. Det stillede store krav i forhold til at få de nødvendige myndighedstilladelser og betød, at vi endte med kun at benytte ét anlæg til reinfiltrering af vandet i begge byggegruber. Aarsleff stod for driften af anlægget og demonterede det siden hen efter støbning af bundpladen. Samkøringen betød en masse koordinerende arbejde grundet flere aktører og spørgsmål om ansvar.
Forceret gravearbejde sparede tid
En tredje og sidste stor udfordring relaterede sig til selve udgravningen af byggegruben. Som følge af forsinkelserne forårsaget af fjernvarmekanalen nær spunslinjen, besluttede vi – i samarbejde med bygherren – at forcere gravearbejdet. Det foregik ved ikke at grave op til lastbiler men i stedet at køre dumpere direkte ned i udgravningen og her læsse jorden. Dermed kunne vi grave med dobbelt hastighed og desuden fortsætte i flere timer end vanligt, idet dumperne kunne køre jorden til et midlertidigt deponi og dermed ikke var afhængige af normale åbningstider for jorddeponi fra kl. 7-15.
Takket være eget udstyr og et stærkt samarbejde på tværs af afdelingerne kunne vi løbende løse de forskellige udfordringer og overlevere byggegruben i ønsket stand. Ud over at One Company-samarbejdet var en fordel i opgaveløsningen, var det samtidig ressourcebesparende for bygherren kun at have én indgangsvinkel til byggestyringen.