02.02.2021

Nu begynder Femern-projektet

Den 1. januar 2021 igangsatte konsortiet Femern Link Contractors etableringen af verdens længste sænketunnel. Den op til 9 meter høje, 43 meter brede og 18 kilometer lange kombinerede vej- og jernbanetunnel mellem Tyskland og Danmark skal fremme handlen og turismen i Nordeuropa. På den danske side er arbejdet allerede begyndt med opførelsen af den fabrik, der skal fremstille de 200 meter lange stålarmerede betonelementer, der efter nedsænkningen vil danne den faste forbindelse mellem Lolland-Falster-regionen i Danmark og Slesvig-Holsten i Tyskland.  Når byggeriet er på sit højeste, vil der være cirka 2.000 medarbejdere ansat på projektet. Femern-forbindelsen, som er et af de mest ambitiøse igangværende anlægsprojekter i Europa, vil reducere rejsetiden mellem Tyskland og Danmark til bare 10 minutter i bil og 7 minutter i tog sammenlignet med den nuværende rejsetid på 1 time med færge eller en 160 km lang omvej i bil. Arbejdet forventes færdigt i midten af 2029.

Hakim Naceur, projektdirektør for kontrakten på den nordlige og sydlige tunnel: ”Vi har set frem til dette øjeblik, og vi er meget glade for, at dette fantastiske projekt nu kan realiseres. Når forbindelsen står færdig, vil det være en storslået bedrift, som ikke har været mulig uden engageret samarbejde med bygherren Femern A/S og vores partnere, underentreprenører og leverandører samt alle de tyske og danske interessenter.”

Christian Lundhus, projektdirektør for kontrakten på tunnel, portaler og ramper: Lige nu har vi stort fokus på projektering samt byggepladsen i Rødby, som er ved at blive forberedt og indrettet med kontorer, beboelsesfaciliteter og ikke mindst den enorme fabrik, som skal fremstille tunnelelementerne.”

Femern Link Contractors består af VINCI Construction Grands Projets (pennefører på de to kontrakter, som omfatter sænketunnel og tunnelelementfabrik), Per Aarsleff Holding A/S (pennefører på den tredje kontrakt, som omfatter rampeanlæg), Solétanche-Bachy International (datterselskab til VINCI Construction), CFE, Dredging International NV, Wayss & Freytag Ingenieurbau, Max Bögl Stiftung & Co, BAM Infra og BAM International. Rådgiver: COWI.