20.08.2024

Aarsleff tager hånd om den nye vestfynske forbindelse

Vi skal udføre to strækninger på den nye højhastighedsbane mellem Odense og Kauslunde. 

 

10,5 kilometer sporkasse af i alt 35 kilometer – og hele 10 broer. Sådan lyder opdraget for Per Aarsleff A/S på den kommende vestfynske togstrækning, hvor vi går i gang med arbejderne hurtigst muligt. Men der er også nok at se til.

Vi skal håndtere cirka 1,7 millioner kubikmeter jord og henholdsvis indbygge materialerne eller placere dem i parallelle udsætningsområder. Desuden skal vi kalkstabilisere cirka 660.000 kubikmeter jord samt udlægge 360.000 kubikmeter sand, grus og skærver. Læg dertil etableringen af 19 kilometer afvandingsledninger og tilhørende brønde. 

Og vi ser frem til at komme i gang. For store infrastrukturprojekter som dette med en høj grad af kompleksitet og egenproduktion ligger godt til Aarsleff, fortæller afdelingsdirektør Lene Troelsen.  

”Vi udnytter vores stærke kompetencer inden for projektstyring og kobler det med vores store faglighed, når det kommer til jordflytning og afvanding samt udførelser af broer og andre bygværker,” siger hun.

”One Company” løser udfordringerne

Projekterne skal udføres i hovedentreprise, og den samlede kontraktsum er på cirka 700 millioner kroner.

Kontrakterne er kommet i mål på baggrund af kriteriet ”billigste pris”, og særligt en årsag gør sig gældende, når det kommer til afleveringen af det vindende tilbud: One Company.

”Aarsleff-enhederne besidder en meget høj faglighed inden for hvert sit fagområde – og desuden en stærk samarbejdskultur. Tilliden på tværs sikrer et velplanlagt produktionsgrundlag med gennemtænkte udførelsesmetoder, tidsplan og logistik,” siger Lene Troelsen, der ser frem til samarbejdet med Vejdirektoratet, som Aarsleff har en langvarig og god relation med.

Hun glæder sig især til et af de vanskeligere delprojekter som krydsningen af motorvejen, der udgør en særlig udfordring, siger hun

”Vi skal forstyrre trafikken på den sekssporede motorvej mindst muligt. Derfor udfører vi broen, som leder motorvejen over den nye banestrækning, i to hovedfaser. Konstruktionen udføres med spunsvægge og bærende betonpæle, der understøtter et støbt betondæk.”

Arbejderne ventes endeligt afsluttet i april 2027.